خانه / روش تدریس ما

روش تدریس ما

سلام
سلامی گرم از طليعه آفتاب
روزها میگذرد و تجربه ها افزون میشود . گل های باغ بهشت زندگی رشد میکنندبه بار مینشینند و  چه خوب و لذت بخش است تماشای این منظره ی آرامش بخش !
سر آغاز سخنم باخداوند مهربانیهاست : که در من امید و علاقه و پشتکاری بخشید که بتوانم تمامی احساس درونی و مهربانی قلبم را به شماعزیزان و تمامی دانش آموزانم هدیه کنم .
تمامی تلاشم به سبب رضایت دانش آموزانم و اولیای گران قدریست که مرا به هدفم نزدیک و نزدیک تر مینماید و به قول سهراب: دوستانی دارم بهتر از برگ درخت . بهتر از آب روان که مرا در تپش قلب شما محفوظ نگه میدارد تشکر و قدر دانی میکنم برای برقراری این ارتباط سبز هر چند مجازی …

شیوه ی تدریس

بعد از مقدمه و معارفه و میزان تحصیلات و رشته ی تحصیلی و توضیح اهداف آموزشی و درس ادبیات فارسی به صورت توجیهی کامل و شناخت کامل کتاب درسی دانش آموزانم اعم از شکل کتاب. تصاویر و وجود زبان مادری برای روشن شدن شیوه ی تدریسم لازم میدانم با شما عزیزانم سخن بگویم : کلاس درس من کلاسی آزاد است با تمام نظرات و پیشنهادات خود دانش آموزانم و منطبق بر اصولیست که در  اهداف یک آموزش صحیح شکل میگیرد لذا گرایش ها و علایق دانش آموزانم در کلاس حرف اول را میزند و این امربرای علاقه مندان به درس .بسیار پر انگیزه وهیجان انگیز است . لذا شور و اشتیاق انان را برانگیخته.  آنها را تلاشگر و فعال بار می آورد  و این تمام آرزوی هر پدر و مادریست که فرزندش سوالگر و متفکربار بیاید و نسبت به درس و زندگی تلاش کرده و تجربه را تجربه نکند !
مضاف بر تدرس کامل درس سعی من  بر شادی و فعالیت کلاس میباشد نه به معنی شلوغی و بی نظمی علاوه بر رعایت قوانینی که در کلاسم میگذارم آنها را علاقه مند به گوش دادن مطالب درسی میکنم که این امر مستلزم تمرین و تکراری است که بچه هاپس از دو ماه تحصیلی در کلاس شروع به رعایت قوانین و اجرای اهداف کلی درس میکنند که این به دلیل سپری شدن زمانی است که  سه سال کودکانه را با تک معلم به سر میبردندو میخواهندکودکی را  فراموش کنندو به پایه ی دنیای نو جوانی وارد شوند.
در تدریس. روی سخن من فقط با دانش آموزانی است که به اندازه ی کافی دارای عقل و هوش و زکاوت و نیز استعداد و توانایی در آموختن دارند لذا طرف سخن من با دانش آموزانی که در زندگی روزمره با خانواده و مادر و پدر مشکل داشته که حتی آنان نیز شاکی از تنبلی و بی نظمی و ندانستن تربیتی است که در کودکی شکل گرفته است نمی باشد  و یا سبب عدم کنترل والدین میباشند به خصوص که  در مواقعی خاص دچار بیماریهایی که به نام بیش فعالی و روان پریشی و اضطراب و استرس بیش از حدی است که مربوط به سال های اولیه ی زندگی کودکی و یا حتی نوزادی میشود .
لذا تمام تلاش من برای رضایت بزرگوارانی است که جنس سخن  مرا میفهمند و اهداف آموزش و پرورش را  بمسابه اهمیت درک میکنند .
برای آموزش پایه ی چهارم دبستان قبل از هر چیز باید بدانیم که این پایه یک پایه مهم درسی و آموزشی تلقی میشود و نیز دانش آموزان از یک محیط کاملا کودکانه وارد محیطی مشوند که پایه ی نوجوانی است  در این سنین امکان تنش ها و افت شدید درسی و نیز عدم هماهنگی بین رفتار های هم کلاسی ها دیده میشود که وفق دادن با محیط در سه ماه اول شکل میگیرد لذا در درس ادبیات که شاید نوعی درس زندگی به دانش آموزان میدهد آنان را با محیط بزرگسالی و رنگ و ریای دنیای جدید مثل فریبکاری  روباه قصه ی زاغ و دنیای میهن پرستی و  قهرمان های ایران و قدرت آرش کماگیر آشنا میسازد  . این تجربیاتی است که با داستان های کتاب فارسی به صورت نمایش و قصه و مطالعه ی کتاب در اختیارشان قرار میدهم در این اثنا دستور زبان فارسی را به صورت واژه آموزی که در کتاب آمده گسترده و پیش رفته آموزش میدهم به طوری که هنگام مطالعه دانش آموز بتواند اسم وصفت و قید و فعل را از یکدیگر تشخیص دهد و این  امر فقط به خاطر یادگیری زبانیست که به عنوان یک دانش آموز فارسی زبان بتواند اثر ادبی خود را در انشا و یا داستان بروز دهد . لذا این واژه آموزی تا به جایی پیش میرود که دانش آموز من میتواند شاعر یاخلاق یک شاهگار ادبی در پایه ی چهارم باشد  که این زمینه ساز مسیر زندگی و علاقه ی او در سالهای بعدی خواهد شد
در دوماه اولیه ی تدریس دستور زبان فارسی پایان میپذیرد و بعد از نوشتن و مطالعه ی جزوه ها دانش آموزان یاد میگیرند خوب گوش دهند و خوب تشخیص دهند پس از درک مطالب یاد میگیرند که خوب گوش دادن را خوب بنویسند و نیز در مرحله ی بعد ماه سوم آموزشی دانش آموزان یاد میگیرند آموخته هایشان را خوب ثبث کنند وبنویسند .
پس از برگذاری آزمون جامع در پایان سه ماه اول تحصیلی در اصل دیکته و آموخته های نگارشی سه سال اول ابتدایی را امتحان میدهند به اضافه ی مطالعه ای که در کلاس چهارم داشته اند و مترادف ها و متضاد ها و هم خانواده ها و به صورت کلی مفهوم درک داستان هایی که به صورت کنایه و یا ضرب المثل در حافظه ی آنها باقیمانده است
بعد از امتحان سه ماهه اول آموزشی دانش آموزان با شیوه ی سوالات و نوع تصحیح نوشته هایشان اعم از درست و غلط را یاد میگیرند و تجربه میکنند که :   تمام نوشته های آنان است که نمره و عملکرد آنان را ثبت میکند نه گفتارشان
بیشتر دانش آموزان در این زمان تجربه میکنند که فقط آنچه مینویسیم مورد قبول است نه آنچه که در ذهن داریم و یا اینکه اگر در  توجیح ورقه ی امتحان میگویند منظورمان این بوده که: …. اصلا پذیرفته نیست و نیز تجربه میکنند که امتحان یک اصول و آدابی دارد.
و این نه به معنایی است که آنان تلاش نکرده اند بلکه به آین معناست که کوچکترین تلاش. نوشته و ثبت میگردد ودر این مرحله است که ماه چهارم یاد میگیرند خوب بنویسند و نکات دستوری به کارشان میآید حتی در امتحانات دروس علوم و اجتمایی و … که مثلا برای استدلال یک قضیه ی علمی اگر فعل آنها در جمله نباشد جواب سوال اشتباه تلقی میشود و یا اینکه در نوشتن یک فعل منفی و یا مثبت کل معنی جمله عوض میشود و جواب سوال آن درس غلط میشود و مورد قبول معلم آن درس قرار نمیگیرد این هدف من در امر نوشتن در ماه های چهارم و پنجم شکل میگیرد .
با این روش دانش آموزان نوت برداری و نوشتن تمام آموخته هاشان را به صورت خوانا و کامل و درست و بخصوص سریع نوشتن را یاد میگیرند
ما بقی ماه ها ی آموزش تکرار و تمرین است و بازی با لغات و واژه ها و تجربه ی داستان ها و نوشته های ( انشای) دانش آموزان بررسی شده و علاقه مندان به رشته ی ادبیات کشف میشوند و نیز هر دانش آموز خود به تنهایی متواند داستانی بنویسد و حتی قصه گویی و یا تصویر خوانی کند
قوانین کلاس از سکوت آغاز شده و بدون اجازه صحبت کردن ممنوع است هنگام صحبت کردن دوستان. کسی حق ندارد داخل سخن دوستش یا معلم بپرد . شوخی ها و خنده ها زمان خاص خود را دارد و با دادن علامت من تمام میشود.
 تکلیف دانش آموزان مطالعه ی صحیح کتاب است و مشق گفتن طبق اصول آموزشی فقط درپایه اول درست است که دانش آموزان حروف الفبا میآموزند.  
بنابر این من نه تنها حق مشق گفتن به دانش آموزان را ندارم بلکه طبق اهداف آموزشی و اعتقاد خودم مشق نویسی یک نقاشی از نوشته بیشتر نیست مگر اینکه تکلیف کلاسی و توضیح آن را برای یاد آوری از دانش آموزانم بخواهم که از چیز هایی که فهمیدند بنویسند نه آن که رونویسی کنند همانطور که مستحضر هستید در کلاس من بچه ها آنچه میآموزند را مینویسند برای همین امر پای تخته سیاه کلاس آنچه مینویسم را توضیح میدم وشاید بد خط شاید فقط به صورت یک نقاشی و یا حتی یک علامت که دانش آموزانم را ترغیب و تشویق به گوش دادن کنم پس به آنها میگویم هر چه شنیدید و آموختید بنویسید نه آنچه میبینید
با تشکر و سپاس
 منصوری
موفق و به یاد ماندنی باشید !